25 ianuarie 2023
Constructorul UMB va uni Muntenia cu Moldova prin Autostrada Moldovei, contractele fiind semnate cu firmele lui Dorinel Umbrărescu de la Buzău până la Bacău (cca 180 km), ceilalţi 77 kilometri dintre Bacău și Pașcani așteaptând decizia CNSC la contestația Danlin. Constructorul băcăuan lucrează pe cele șapte loturi contractate, „capetele” de la Buzău și Focșani fiind în șantier încă de la sfârșitul anului trecut, iar din primele zile ale lui 2023 au început lucrările pregătitoare și pe secțiunea Focșani - Bacău, la mai puţin de o lună de la semnarea contractelor.
După decizia favorabilă a CNSC, Autostrada Moldovei Buzău - Pașcani (aproximativ 250 km) poate deveni o afacere integral a UMB și, totodată, oferind constructorului şansa de a termina lucrările înainte de termen, respectiv 30 de luni pentru loturile lungi (lotul 2, de mijloc, al secțiunii Focșani - Bacău are 39 de kilometri și este cel mai lung lot de autostradă contractat din țară), respectiv 20 de luni și 26 de luni pentru loturile mai scurte. Practic, 2025 trebuie să fie anul în care, pentru prima dată, două din cele trei mari provincii istorice din România vor fi unite și prin infrastructură de transport modernă, în acest caz autostradă, calea ferată (reabilitarea la 160 km/h) fiind mult în urma proiectelor rutiere.
Pentru ca Autostrada Moldovei să fie complet contractată și să se treacă la treabă, e necesară decizia Curții de Apel București care să anuleze contestația Danlin, ceea ce ar debloca situația lotului 3 Pietroasele - Buzău (14 km). Dacă lotul de mijloc dintre Ploiești și Buzău a ajuns la 11%, asocierea Trace - Coni fiind în grafic cu 11% execuție, pe primul lot unde lucrează Pizzarotti - Retter sunt probleme atât din cauza mobilizării insuficiente, cât și din cauza siturilor arheologice (6 situri). Cătălin Urtoi, consilierul ministrului Transporturilor Sorin Grindeanu, s-a referit la șantierul Pizzarotti ca fiind nesatisfăcător și că are nevoie de un „impuls”, anunțând verificări în februarie.
6 ani pentru Sibiu - Pitești, prima autostradă care trece Carpații
Autostrada Sibiu - Pitești, cel mai important proiect rutier pentru că închide Coridorul Nădlac - Constanța și asigură trecerea din Muntenia în Transilvania, are toate loturile contractate, iar în funcție de evoluția etapelor de proiectare lucrările pe secțiunile 2 și 3 ar putea începe în a doua parte a anului viitor. Dacă se respectă graficul de execuție, sfârșitul anului 2028, început de 2029 poate aduce prima autostradă care trece Carpații. Lotul 2, Boița - Cornetu (31 km), va fi cel mai greu șantier de autostradă de până acum, constructorul turc Mapa având termen 18 luni pentru proiectare (începută în iulie 2022) și 50 luni pentru execuție. Lotul 3, Cornetu - Tigveni, de 37 kilometri, este contractat cu Astaldi cu termen de proiectare 12 luni și execuție 45 luni. Ordinul pentru începerea proiectării a fost emis începând cu data de 1 februarie 2023. Pe lotul 4, Tigveni - Curtea de Argeș (10 km), PORR urmează să înceapă lucrările în această primăvară.
Autostrada Unirii, Târgu Mureș - Iași - Ungheni are licitații lansate doar pe capetele din PNRR, iar pentru autostrada Brașov - Bacău a fost relansată licitația pentru Studiul de Fezabilitate.
Evident, trebuie luat în calcul şi segmentul Chişinău-Ungheni pentru ca Autostrada Moldovei să fie aşa cum trebuie să fie.
Al. BENGA
Autostrada Moldovei poate fi inaugurată înainte de termenul limită din PNRR - 2026.
Autostrada A1 va trece Carpaţii abia în 2028