Roland Berger lanseaza
primul index de electromobilitate
din Romania:
Romanian E-mobility Index (REI)
• Studiul ofera o privire de ansamblu asupra factorilor determinanti pentru piata de electromobilitate din Romania - Cererea/ nivelul de penetrare, oferta disponibila & serviciile de mobilitate, cadrul legislativ si infrastructura de incarcare
• Cercetarea se adreseaza unui spectru larg de industrii, de la energie si utilitati pana la retail, auto, HoReCa sau servicii financiare - Electromobilitatea este un subiect multi-sectorial relevant in multiple arii ale business-ului, atat in mediul privat, cat si in cel public
Indexul de electromobilitate este un indicator al gradului de dezvoltare al pietei locale de electromobilitate si valoarea acestuia a fost determinata in baza a 12 indicatori cheie.
Roland Berger a definit o metodologie de evaluare structurata a segmentului de electromobilitate din Romania in baza a 4 elemente interdependente, dezvoltarea concurenta a acestora este esentiala pentru evolutia pietei:
1. Cererea/ Nivelul de penetrare - Cresterea accelerata a numarului de autovehicule electrice inmatriculate pe plan local este rezultatul unei constientizari imbunatatite a publicului a beneficiilor acestora din punct de vedere economic si impact asupra mediului. In primul semestru al anului 2019 s-au inmatriculat ~640 autoturisme noi electrice (EV) si hibride plug-in (PHEV), ponderea acestora in totalul auto noi inmatriculate (0.9%) fiind similara valorilor inregistrate in Italia, Spania sau Japonia.
2. Oferta & Serviciile de mobilitate disponibile - Varietatea limitata a autovehiculelor electrice disponibile spre vanzare in Romania este unul dintre principalii factori care pot incetini dezvoltarea pietei de electromobilitate, oferta curenta de auto electrice si hibride plug-in reprezentand doar ~10% din totalul modelelor comercializate. Pe de alta parte, segmentul solutiilor alternative de electromobilitate a inregistrat o crestere importanta in anul 2019, atat ca numar de jucatori, utilizatori si vehicule din flote, cat si ca diversitate a serviciilor disponibile.
3. Cadrul legislativ - Programul Rabla Plus este un pilon esential al pietei de autovehicule electrice din Romania, subventiile obtinute prin intermediul acestuia aducand costul total de exploatare (TCO) al modelelor electrice la un nivel similar cu cele bazate pe combustie interna. Cu toate acestea, atingerea in premiera a limitei de fonduri pentru persoane fizice in sesiunea 2019 va avea ca efect limitarea achizitiilor de autovehicule electrice in perioada urmatoare, evidentiind dependenta pietei de schema guvernamentala. La nivel municipal, initiativele de restrictionare a vehiculelor pe baza de combustie interna sunt aproape inexistente, Bucurestiul fiind primul si singurul oras din Romania care va impune restrictii de circulatie odata cu introducerea taxei Oxigen.
4. Infrastructura de incarcare - Numarul statiilor publice de incarcare a crescut constant in ultimele 12 luni, cu aproximativ 30% pe semestru. Aceasta evolutie a fost sustinuta cu precadere de investitiile jucatorilor privati din retail, HoReCa, real estate sau sectorul petrolier, in parteneriat cu firme specializate sau cu companiile de utilitati care si-au dezvoltat expertiza in domeniu. Majoritatea statiilor se regasesc in principalele centre urbane ale tarii, in timp ce Bucurestiul concentreaza ~25% din totalul statiilor.
Achizitionarea autovehiculelor electrice devine preferabila din punct de vedere economic pentru durate de utilizare mai mari de 5 ani
Calculul costului total de exploatare (TCO), ce va fi realizat in fiecare editie a studiului, evidentiaza conditiile in care achizitionarea unui autovehicul electric este preferabila din punct de vedere economic in raport cu un autovehicul pe baza de combustie interna. Avand in vedere investitia initiala, subventiile disponibile si costurile de operare (in principal combustibil si mentenanta), autovehiculele electrice ating un TCO mai mic dupa 5 ani de utilizare, la un rulaj mediu anual de 15.000 de kilometri.
Conceptul clasic de "benzinarie" nu mai este de actualitate - Accesibilitatea statiilor si usurinta de incarcare sunt esentiale.
Bianca Damian
Communication Manager MCCANNPR