1 martie 2021
Infrastructura de încărcare pentru automobile electrice a ajuns la o oarecare maturitate în 2021, în România. Cei care utilizează o mașină electrică au la dispoziție stații mai multe, deşi încărcările gratuite aproape au dispărut, iar prețurile pentru 1 kWh sunt de la simplu la triplu.
În acest moment România poate fi parcursă din orice punct în orice punct cu o mașină electrică dacă are autonomie medie de 150 km. Stațiile de încărcare sunt mai bine distribuite de-a lungul drumurilor României, după cum se poate vedea și pe PlugShare.com. Furnizorii de servicii de încărcare sunt tot mai diverși.
La nivel național sunt circa 300 de amplasamente unde poate fi încărcată o mașină electrică. Media este de 3 puncte de încărcare într-un loc/amplasament. Adică suntem undeva la 900 de puncte de încărcare în România, în 2021. În interiorul acestor cifre avem, desigur, locuri în care există un singur punct de încărcare. Dar și locuri în care pot fi încărcărcate 5-10 mașini electrice simultan (hub-uri de încărcare).
Unde se încarcă o mașină electrică în 2021?
Pe scurt, la magazin, la benzinărie, la birou și/sau acasă. Majoritatea centrelor comerciale mari (mall, hypermarket) au în parcările lor stații de alimentare EV. Este vorba despre magazine precum Kaufland, LIDL, Mega Image, PENNY și Carrefour. E drept, nu toate magazinele din aceste lanțuri au stații de încărcare. Dar cele mai multe dintre ele au deja sau vor avea pe parcursul anului 2021.
Și benzinăriile au început să ofere carburantul numit „energie electrică” spre clienții lor. Printre rețelele mari se observă infrastructură EV serioasă la MOL și Rompetrol. Mai puțin sau deloc la OMV, Petrom și LukOil.
Unele rețele mai mici sau benzinari independenți oferă „curent la pompă” (ETU, MCM Petrol) chiar înainte ca marii benzinari să vadă o afacere din asta.
Clădirile de birouri au început să monteze stații de încărcare în parcările lor, pentru angajați și vizitatori. Se poate vedea ușor pe PlugShare.com cea mai apropiată stație de încărcare din zona ta.
Zonele rezidențiale, chiar și cele noi, încă suferă la capitolul încărcare pentru mașini electrice. Lucrurile se vor schimba, însă, radical pentru toate clădirile care primesc aviz de construcție Legislația s-a modificat, iar constructorii sunt obligați să prevadă și stații de încărcare la noile clădiri. Tot așa cum trebuie să le prevadă cu uși sau ferestre.
Cât costă încărcarea unei mașini electrice în 2021?
În funcție de locul în care încarci o mașină electrică prețul (orientativ) pentru 1 kWh poate fi cuprins între 0,6 Lei și 2 Lei (cu toate taxele incluse).
Ca regulă generală, curentul cel mai ieftin va fi întotdeauna acasă sau la unele stații care încarcă lent. Pe de altă parte, curentul cel mai scump va fi întotdeauna la stațiile care asigură încărcare rapidă.
1 kWh acasă poate costa circa 0,6-0,8 Lei (puterea de încărcare fiind de regulă în jurul a 2,5 kW la o priză convențională).
1 kWh la stațiile de încărcare semi-rapide (de regulă putere maximă 22 kW) poate costa între 0,64 kWh și 1,45 Lei.
1 kWh la stațiile care asigură încărcare rapidă (de regulă putere 50 kW sau mai mult) poate costa 1 Leu până la 2 Lei.
În cazul mașinilor electrice fabricate din 2021 încolo capacitatea medie a bateriei pare să fie undeva în jurul a 50 kWh.
Acești 50 kWh vor costa în cel mai bun caz circa 30 Lei (acasă) și în cel mai rău caz circa 100 Lei (la cele mai scumpe stații de încărcare rapidă din România).O medie anuală rezonabilă ar fi undeva în jurul a 300 km care pot fi parcurși cu un „plin” de 50 kWh.Deci, curentul va costa oricum mai puţin decât benzina.
Cine încarcă 3 kWh în 5 minute, poate plăti chiar și 44 Lei, cât costă sesiunea de încărcare. Rezultă un cost uriaş de 14,6 Lei pentru 1 kWh, de peste 20 de ori mai mare decât acasă. Cei care au mașini cu baterii mici sau stau puțin la stație au de pierdut la tariful per sesiune.
Sunt câștigați cei care au mașini cu baterii foarte mari, iar la pornirea sesiunii de încărcare bateria este cât mai goală. Într-un astfel de scenariu, un plin de 90 kWh costă tot 44 Lei (sau 29 Lei, la promoție), ceea ce face ca prețul pentru 1 kWh să fie foarte de mic: sub 0,5 Lei pentru 1 kWh. (V. B.)
Puteţi folosi mai eficient automobile electrice în 2021