4 iunie 2020

Întreaga planetă renunțase, amânase sau anulase competițiile internaționale din cauza acestui COVID-19, competiții în care intrau desigur și concursurile de vinuri. România încă nu cedase ideii de a susține totuși competiția din București care în ultimii ani ajunsese să concureze cu cele mai mari din lume să egaleze și chiar să întreacă în număr de probe și de jurați multe alte concursuri cu zeci de ani de experiență.

Totul prin grija unui grup de iubitori conduși de Dr. Cătălin Păduraru, degustător autorizat, purtător de cuvânt ADAR, membru FIJEV și iubitor de vin.

Așa s-a născut ideea de un concurs internațional ON-LINE. Un concurs UNIC în lume până la această dată, un primat care a readus România în atenția lumii viticole internaționale, un eveniment care ar trebui să fie mediatizat, promovat și încurajat și aplaudat la scenă deschisă atât pentru uriașa realizare cât și pentru efortul depus în spatele acestei „scene” imaginare, scenă care a fost totuși „unită” și pusă în lumina reflectoarelor cu ajutorul tehnicii moderne.

Stăm de vorbă cu cel care a fost inițiatorul, promotorul și sufletul acestui proiect: Cătălin Păduraru, CEO al companiei organizatoare.

       Top Business:
Cum v-ați orientat către această variantă a unui concurs internațional și cum a fost primită inițiativa de către jurații străini?

       Catalin Paduraru: Ideea de a muta VINARIUM în online a venit în momentul de liniște absolută și terifiantă, din perioada restricțiilor cauzate de pandemie.

Nimeni nu putea face nimic. Au început amânările marilor evenimente de vin - târguri și concursuri. Primeam zilnic doar “postponed” și “canceled”. Realizând incertitudinea de a avea concursuri pe timpul primăverii (și, iată și pe cel al verii), inspirat de o discuție cu un prieten, am decis sa nu lăsăm vinurile fără spectatori. Mai ales vinurile albe și roze -producție 2019- pentru care concursurile din toamnă (dacă s-or putea ține) sunt irelevante.

Fiind creatorii aplicației de jurizare și cunoscând și platformele de comunicare, am imaginat un “cupaj” între cele două. Cu experiența primului magazin online din România de vânzare vinuri (implicit a muncii de expediție) și cu știința re-îmbutelierii sub gaz inert, am reușit să adunăm suficiente “puncte” care să ne arate că proiectul este viabil. Așa am ajuns nu doar să fim primii care am organizat un concurs internațional online, ci să îl organizăm exact la data programată în calendarul OIV și VINOFED.

Străinii au fost foarte entuziaști. Master of Wine, toți cei patru care au jurizat la VINARIUM, au fost primii care au răspuns pozitiv. Apoi, de la oră la oră, jurat după jurat a îmbrățișat ideea. Sigur, au fost întrebări, nedumeriri și, pot înțelege, chiar temeri.Toate declarațiile din timpul concursului și testimonialele trimise arată nu numai că ne-am făcut temele excelent ci și că am depășit cele mai optimiste proiecții.

         T.B.: Cum au privit producătorii modul de organizare? Mutarea vinului în alte recipiente, mai mici, transportul ?

         C.P.: În mod normal, orice producător își pregătește vinul pentru un “stres” specific lanțului  cramă-distribuitor-re-tailer/horeca-consumator. Așa că, au avut de ales între a accepta o metodă extrem de gentilă, ne-invazivă și statul cu mâinile în sân. Terțio non datur.

Pentru această încredere am răspuns cu cea mai mare responsabilitate. Sticluțe din industria farmaceutică multistrat, condiții de igienă și de protecție de cel mai înalt nivel, instrumentar de laborator. Tot procesul s-a desfășurat în condiții “de manual” la Centrul Național pentru Studii în Siguranța Alimentară, UPB.

De la momentul îmbutelierii și închiderii pachetelor, probele au fost recepționate de jurații români și străini într-un interval de 24-48 de ore. Costul de expediție al unui colet la extern a fost și de doua-trei ori mai mare decât al celui de bilet de avion pentru un jurat pe aceeași rută! Evaluatorii, în număr de 36, au primit vinurile secretizate în cutiuțe speciale, pe serii. Au primit același tip de termometru și același tip de pahare.

În rest, etapele au fost aceleași ca în offline. Proba de calibrare, verificarea temperaturii, jurizare și centralizare în timp real. Efortul de a ține în “mainroom” și, ulterior în “camere” dedicate fiecărui panel, toți oamenii din angrenaj  a fost notabil.

Totul este filmat. Producătorii vor înțelege cu adevărat ce și cum s-a întâmplat după ce vom reuși să “livrăm” filmul. Acum lucram la montaj.

        T.B.: Cum a decurs organizarea? Număr jurați, președinți de comisii, observatori OIV, observatori FIJEV etc.

         C.P.: Jurații au fost, după cum spuneam, 36. Marea Britanie, Franța, Italia, Germania, Elveția, Ungaria, Olanda, Cipru, Rep. Moldova și, bineînțeles, România. Aceștia au jurizat din țările lor. Președinții de comisii au fost la București, cu excepția domnului Cotea, cu care am experimentat (cu succes), prezidarea și de la distanță, în cazul dumnealui la Iași, în sediul USAMV.

Ca observator oficial al OIV, a fost Richard Pfister, dar în sala de la București (4 șefi de comisie pentru a respecta normele impuse de pandemie) și la Iași, să nu uităm, au fost încă doi reprezentanți la OIV. Dna Prof. Univ. Dr. Antoce Arina și dl Prof. Univ. Dr. Cotea Valeriu. Din partea VINOFED avem supravegherea dlui Wolfgang Hauptși al dlui Roberto Gaudio. Transmisiunea a fost neîntreruptă, filmată cu cinci camere de televiziune și două camere independente, plus cele 36 de camere din platforma de comunicare.  Nici evenimentele NASA nu le puteți vedea din atâtea unghiuri.

        T.B.: Acum când totul s-a „terminat” și sunteți singurii din lume care ați organizat un concurs în acest mod, care sunt planurile de viitor? Se pot îmbunătăți asemenea inițiative?  Care a fost feedback-ul general ?

C.P.: În primul rând ,nu s-a terminat, ai pus bine ghilimelele.... Am demarat un program amplu de cercetare cu colegii noștri de la Centrul Național pentru Studii în Siguranța Alimentară. Avem în analiză vinurile martor. Testăm limitele acestui procedeu, măsurăm în timp și la temperaturi diferite impactul ambalajului asupra vinului șamd.La finalul cercetării, vom fi posesorii informației exacte, de necontestat, privind acest procedeu. Cât, cum, când, vor avea răspuns științific. Până la acel moment avem conștiința împăcată că am aplicat tot ceea ce spune literatura de specialitate, tot ceea ce se folosește în practica bunăși că am ascultat toate indicațiile celor care studiază  dinamica vinului în situații asemănătoare. 

Sigur că se pot face îmbunătățiri. Una dintre ele poate fi legată chiar de desfășurarea unui concurs clasic, cu prezența fizică a unor jurați la care se pot adăuga nenumărați alții din întreaga lume prin intermediul metodei TeleVINARIUM.

Planurile sunt legate de toate cercetările noastre care, iată, dau și rezultate. Suntem foarte avansați în studii “neuro-feedback” și sunetul vinului, marketing multisenzorial, aplicații AR și VR, Inteligența Artificială, traducerea  și up-datarea cărții Cramele din Romania, traducerea cărții Ocolul Pământului în 80 de vinuri semnată de Mike Veseth (care are un capitol despre România ca urmare a unei vizite făcute aici și susținută integral de VINARIUM), un site interactiv cu evenimentele dedicate vinului din toatățara, o nouă emisiune TV șamd. Cam tot ce trebuie să facă un Institut al Vinului. Din păcate, nefinanțat. Asta, în condițiile în care entități pe care le cunoaștem bine nu au niciun gest vizibil pentru creșterea notorietății și randamentului sectorului viti-vinicol și/sau a activității asociate, cum ar fi oeno-turismul, deși se bucură de bugete (mult prea)consistente.

Impresiile laudative, cuvintele emoționante, împărtășirea bucuriei de a fi parte a acestui concurs, exprimate de jurații români și străini, le veți putea urmări în filmul pe care îl pregătim. Ne puteți urmări pe www.iwcb.ro și în social media!

         T.B.: Mulțumim mult Cătălin Păduraru, felicitări pentru reușita acestui proiect realizat pentru prima oară în lume și mult succes în continuare.

Interviu realizat de Marian TIMOFTI
Tele - VINARIUM - IWCB - 2020
România viticolă pe laptop-urile degustătorilor
din toate continentele
Publicatie culturala editata de Asociatia „Acceleratori  ai performantei”
Grupul de presa Top Business
Publicatie culturala editata de Asociatia „Acceleratori  ai performantei”
Grupul de presa Top Business
Publicatie culturala editata de Asociatia „Acceleratori  ai performantei”
Grupul de presa Top Business