O ciocolată foarte scumpă dar și foarte bună
24 decembrie 2023

Ciocolata ‘’To’ak’’ considerată ca una din cele mai scumpe ciocolate din lume, este produsă ca un vin  Rezerva, este maturată la fel ca  băuturile scumpe și ambalată ca și cum ar fi o operă de artă.

‘’To’ak’’, este realizată cu o varietate foarte rară de cacao, considerată  dispărută până acum cîțiva ani în urmă. Născută pentru a revoluționa lumea ciocolatei, redându-i acea aură de sacralitate și prestigiu care s-a pierdut în ultimul secol, To’ak se prezintă pe piață drept cea mai scumpă varietate de cacao din lume. Producția sa este povestită cu aceeași grijă și dăruire folosită  pentru a descrie un vin rar, prin valorificarea microparticulelor, a terroir-ului și a denumirilor de origine, până la prestigiul etichetei.

Toate prețioasele batoane de ciocolată „To’ak”, sunt de fapt închise în ambalaje durabile, alcătuite din cutii de lemn, lucrate manual, care poartă un număr de serie. În loc să plece de la filozofia “bean-to-bar”, produsele sunt legate de filozofia “tree-to-bar”, se dorește reîmpădurirea unor anumite zone din Ecuador și susținerea economiei locale.

Povestea celei mai scumpe ciocolate din lume a început de fapt în Ecuador, datorită unui proiect de conservare. În 2007, Jerry Toth se afla în pădurea tropicală, împreună cu cei de la Alianța non-profit Third Millennium Alliance (TMA), lucrând pentru a crea rezervația ecologică Jama-Coaque, care protejează astăzi peste 1.500 de acri de pădure de pe coasta ecuadoriană.

În jurul unei căsuțe din bambus, înconjurată de arbuști vechi de secole, a cultivat arbori de cacao, producând prima sa ciocolată complet manual. Întâlnirea cu Carl Schweizer, un designer austriac care s-a mutat în Ecuador, și soția sa Dennise Valencia, originară din Quito Ecuador,  a dus la primul brand de ciocolată de lux din lume.

Cei trei, de fapt, au urmărit o viziune comună: să facă din cacao un aliment prețios din nou și să creeze cea mai valoroasă ciocolată din lume. Considerat un produs venerat de mii de ani, folosit uneori ca monedă de schimb, consumul său a fost cândva rezervat doar preoților, familiilor regale și războinicilor.

Inspirați de mișcarea ciocolatierilor artizanali, care la începutul anilor 2000 au început să ofere loturi mici de cacao de origine organică, cei trei au fondat „To’ak”, făcând echipă cu antreprenorul James Le Compte și fermierul Servio Pachard.

Primul, cel mai scump brand de ciocolată din lume, nu s-a născut cu scopul de a oferi un produs scump pe piață, ci mai degrabă de a revoluționa industria ciocolatei negre din punct de vedere calitativ și etic.

Prin urmare, prețul ridicat a fost o consecință a recuperării celui mai rar soi de cacao din lume, membrii „To’ak”, au gasit in valea Piedra de Plata acest soi și au cultivat la început plantații, cu scopul de a o conserva si apoi de a repopula pădurile.

Chiar și alegerea de a plăti fermierilor cu 270% până la 820% mai mult decât indicii impusi de comerțul echitabil a făcut diferența în ceea ce privește prețul, dar mai presus de toate a avut un impact exponențial asupra calității produselor.

In secolul 20, companiile de ciocolată au început să ieftinească valoarea ciocolatei, transformând-o într-o cofetărie ieftină, de calitate scăzută. La fel ca multe alte lucruri pe care le mâncăm, ciocolata a fost ieftinită prin producția în masă. Dominată de soiurile de ciocolată cu lapte, a devenit o soluție rapidă de zahăr și lapte praf și un amestec de substanțe chimice pe care nimeni nu le poate pronunța, amestecate cu un pic de cacao de calitate inferioară. Și oamenii s-au obișnuit repede cu ciocolata ieftină, zaharoasă, marile companii de ciocolată din lume au fost și sunt încă  forțate să reducă fără milă costurile, au făcut volume mari pentru a genera profit. Cacaua a devenit acum redusă la o marfă, iar ciocolata devine un simplu produs  „consumabil”.

La începutul secolului trecut, micii producători au început să intre pe piață cu o nouă propunere de valoare: să facă loturi mici de ciocolată neagră fină, adesea produsă din boabe de cacao provenite din surse responsabile, care, în unele cazuri, erau organice și/sau, de origine unică.

Fondatorii brandului „To’ak”, au vrut să spulbere conceptul secolului 20 de ciocolată ieftină și să arate lumii o concepție nouă despre ciocolată, așa cum un vinificator face vin sau un artist produce artă.

Inițial prețul nu a intrat în discuție, iar scopul lor a fost să obțina ciocolată delicioasă, elaborată în mod impecabil. Primul obiectiv a fost să găsească cea mai veche și mai rară varietate de arbore de cacao de pe pămant și în final în valea  Piedra de Plata s-au verificat arbori, prin analize AND, ca fiind 100%  puritate “ Ancient National”.

De aici a început povestea lor de succes, care în ani s-a dezvoltat progresiv, cu costuri care au crescut, dar cu rezultate de lux pentru ciocolata „To’ak” creată ca ceva unic.

Pentru a fi produsă,  boabele de cacao sunt  supuse unei  fermentări atente, prăjire delicată la temperaturi scăzute, în acest mod aromele sale intrinseci, păstrîndu-se intacte.

Dar adevărata magie se întâmplă când ciocolata este maturată cu răbdare pentru un ciclu de 18 luni, în baricuri care au găzduit în trecut coniac vechi de cincizeci de ani.

Studiile au arătat despre caracteristicile terapeutice ale ciocolatei, si aici vă enumar doar cîteva dintre ele. Afinitatea ciocolatei cu vinul roșu este certă, datorită prezenței de polifenoli, molecule capabile de a avea o acțiune protectoare pozitivă la nivelul circulației sanguine. Se pare deci că, teobromina, o substanță prezentă în cacao este, de asemenea, foarte eficientă în combaterea bolilor respiratorii. Mai mult, s-a constatat de John Harwood, biochimist la Universitatea din Wales, că grăsimea conținută în cacao ar avea un efect redus asupra nivelului de colesterol.

Într-adevăr, unii oameni de știință de la Universitatea din Melbourne au descoperit că boabele de cacao conțin o fosfopeptidă care inhibă acțiunea cariogenă a zahărului conținut în ciocolata în sine, făcând pe acesta din urmă „complet inofensivă” pentru sănătatea dinților noștri. De asemenea se spune că ciocolata nu provoacă efecte nocive asupra pielii, deoarece nu a fost dovedită o legătură etiologică între debutul acneei si consumul de ciocolată, chiar si in cantitati mari.

Unul dintre cele mai cunoscute efecte este efectul euforic, energizant și antidepresiv dat de prezența teobrominei (aceeași care luptă împotriva bolilor respiratorii!), a cofeinei, teofilinei, feniletilaminei,  aceasta din urmă, substanta responsabilă pentru acea plăcere subtilă și voluptuoasă pe care fiecare dintre noi o simțim savurând o pralină sau un baton de la cei mai rafinați maitre ciocolatieri.

Dar ce spuneți despre folosirea ciocolatei în scop de frumusețe: ați încercat vreodată creme, uleiuri sau parfumuri de cacao sau ciocolată? Ați încercat vreodată experiența unui masaj cu ulei de cacao, poate degustând un baton de ciocolată delicios? Nu ramane decât să probați pentru a verifica cele scrise mai sus...

Tamara TIMOFTI
Promovam  performanta  economica!
Editie electronica a publicatiei Top Business - 
fondata 1993
Editie electronica a publicatiei Top Business - 
fondata 1993
Promovam  performanta  economica!
Revista de cultura editata de Asociaţia „Acceleratori ai performanţei”
Grupul de Presa Top Business