21 februarie 2021
William Shakespeare a început să fie atacat de profesorii care îi critică atitudinea faţă de rasă, sexualitate, gen şi clasă socială, conform Washington Times. Pentru ei, Shakespeare este văzut tot mai puţin ca un simbol al literaturii şi mai mult drept un instrument al oprimării imperiale, un autor care ar trebui disecat în clasă sau scos din programă cu totul.
„Este despre supremaţie albă şi colonizare”, afirmă profesorii care au fondat #DisruptTexts, un grup care doreşte scoaterea unora dintre stâlpii literaturii occidentale din programa şcolară sau supunerea lor unor critici nimicitoare.
Profesorii anti-Shakespeare afirmă că fanii operelor sale ignoră viziunea asupra lumii problematică a autorului şi că ar trebui să abordeze modul lor de a gândi „alb”. Unii admit căShakespeare ar trebui predat, dacă ar fi să fie predat în continuare, în versiuni diluate ale textelor sale originale cu un accent pus pe problemele legate de egalitate.
Elizabeth Nelson, care predă limba engleză la Twin Cities Academy - o şcoală gimnazială din St. Paul, Minnesota, a declarat pentru revista School Library Journal că le predă elevilor săi teoria marxistă când aceştia citesc tragedia „Coriolan” a lui Shakespeare.
Sarah Mulhern a declarat pentru aceeaşi revistă că le-a predat o „analiză a masculinităţii toxice” elevilor ei de la liceul High Technology High School din Lincroft, New Jersey, când aceştia au citit „Romeo şi Julieta”.
”Este timpul ca Shakespeare să fie pus deoparte sau dezafectat pentru a face loc vocilor moderne, diverse și incluzive”
Organizatorii din spatele #DisruptTexts l-au pus pe Shakespeare în vizorul justiției sociale încă din octombrie 2018.
Jurnalul Bibliotecii Școlare, care se descrie ca fiind „publicația principală pentru bibliotecari și specialiști în informare care lucrează cu copii și adolescenți”, s-a alăturat luptei în acest an și a oferit romane pentru tineri adulți ca alternative la Shakespeare.
Bibliotecarii au prezentat, de asemenea, un eseu care pune la îndoială valoarea contemporană a dramaturgului responsabil de opere clasice precum „Hamlet”, „Macbeth” și „Regele Lear”.
„Un număr din ce în ce mai mare de educatori ajung la concluzia că este timpul ca Shakespeare să fie pus deoparte sau dezafectat pentru a face loc vocilor moderne, diverse și incluzive”, se arată în eseul intitulat „Să înveți sau să nu înveți: Shakespeare este încă relevant pentru studenții de astăzi?”.
„Educatorii care se confruntă cu aceste întrebări predau, critică, pun la îndoială și abandonează munca lui Shakespeare și oferă alternative pentru actualizarea și îmbunătățirea planurilor de învățământ”, se scrie în eseu.
Alți cercetători au însă dubii că punerea lui Shakespeare pe lista neagră ar spori nivelul de educație.„Este o nouă versiune a culturii anulării”, a declarat Peter Wood, președintele Asociației Naționale a Savanților. (A.S.)
Şoşoace sunt pe toată planeta
Profesori care nu-l vor pe Shakespeare