10 august 2023

Pentru oamenii obişnuiţi, dincolo de sofisticăriile judiciare comice, CCR vrea să păstreze pensiile speciale pentru membrii săi şi pentru mii şi mii de pensionari proveniţi din justiţie, ale căror pensii sunt de zeci de ori mai mari decât ale oamenilor obişnuiţi. Dincolo de sutele de milioane de Euro care se vor duce în largile buzunare ale juriştilor de tot felul, vom mai pierde şi multe miliarde de Euro de la UE pentru că n-am rezolvat problema PENSIILOR DUBIOASE. Dar să urmărim argumentaţia umflaţilor cu parale nemuncite.

Legea pensiilor speciale este neconstituțională în partea referitoare la magistrați, întrucât încalcă principiile independenţei justiţiei şi statului de drept, având în vedere că pensia este „o componentă a independenţei justiţiei, garanţie a statului de drept” și trebuie să asigure securitatea financiară, inclusiv prin pensii apropiate de ultimele venituri, se arată în motivarea hotărârii CCR din 2 august ce a declarat parțial neconstituțională legea.”

Argumentele CCR:

Constituțional este să se asigure pensii apropiate veniturilor din perioada de vârf a activității

Ce spune Curtea:

Prin Decizia nr.900 din 15 decembrie 2020, precitată, a statuat că legiuitorul este ţinut să respecte principiul independenţei justiţiei, sub aspectul securităţii financiare a magistraţilor, care impune asigurarea unor venituri din pensii apropiate celor pe care magistratul le avea în perioada în care era în activitate.

Curtea a constatat că principiul independenţei justiţiei apără pensia de serviciu a magistraţilor, ca parte integrantă a stabilităţii financiare a acestora, în aceeaşi măsură în care apără celelalte garanţii ale acestui principiu.

Adunarea cuantumului indemnizațiilor de încadrare brute lunare și a sporurilor cu caracter permanent din cei 25 de ani necesari pensionării și împărțirea sumei rezultate la 300 pentru a determina baza de calcul constituie un aspect lipsit de raționalitate în stabilirea unei pensii de serviciu pentru că, în realitate, reprezintă o modalitate de reducere a bazei de calcul, care nu poate conduce, în mod obiectiv, la un cuantum al pensiei cât mai apropiat de cel al venitului ce reprezintă 23 indemnizaţia pentru activitatea desfăşurată în calitate de magistrat. Categoric, jurisprudența Curții Constituționale nu obligă la stabilirea bazei de calcul ca fiind venitul aferent ultimei luni anterioare pensionării, dar exclude posibilitatea ca baza de calcul să fie stabilită prin raportare la media veniturilor persoanei dintr-un interval de 25 de ani, interval în care aceasta a avut diferite funcții, grade, vechimi care nu corespund cu un moment contemporan cu cel al ieșirii la pensie. Astfel, în stabilirea bazei de calcul poate fi luată în discuție o formulă care să dea expresie veniturilor funcției/gradului/vechimii avute la timpul pensionării, permițând ca valoarea pensiei de serviciu să fie cât mai apropiată posibil de aceea a ultimei remunerații primite.



Despre vârsta de pensionare, care trebuie să crească la 60 de ani (în momentul de față nu există vârstă nimină, ci doar condiția vechimii )

Curtea constată că, în realitate, această eșalonare, pe de o parte, pornește de la o vârstă de pensionare care nu își găsește susținerea în normele existente (ipotetic, vârsta de pensionare în sistem începe de la 47 de ani, și nu 50), operând din start cu o ficțiune juridică lipsită de raționalitate [a se vedea și 24 Decizia nr.283 din 17 mai 2023, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.488 din 6 iunie 2023, paragraful 95], și că, pe de altă parte, nu cuprinde reglementări care să conducă la atingerea treptată a obiectivului urmărit, ci, prin modul defectuos de redactare, se realizează o creștere bruscă și intempestivă a vârstei de pensionare cu 10 ani pentru persoanele născute începând cu anul 1976.

Prin urmare, modul defectuos de realizare a eșalonării creșterii vârstei standard de pensionare este de natură să încalce art.1 alin.(5) din Constituție în componenta sa de securitate juridică corelat cu componenta instituțională a independenței justiției, cu referire directă la condițiile necesar a fi îndeplinite pentru acordarea pensiei de serviciu. Se încalcă, astfel, art.1 alin.(3) și (5) cu referire la art.124 alin.(3) din Constituție.

Ate motive de neconstituționalitate:

„Norma analizată sub aspectul stabilirii unei vechimi efective în funcție de 25 de ani (fără perioade asimilate) nu contravine componentei instituționale a independenței justiției, dar lipsa reglementării unor norme tranzitorii raționale care să conducă treptat la finalitatea urmărită, corelată cu pierderea iremediabilă a perioadei asimilate antereferite, conduce la încălcarea componentei instituționale a independenței justiției, cu referire directă la condițiile necesar a fi îndeplinite pentru acordarea pensiei de serviciu”, se mai arată în Decizia CCR.

Baza de impunere nu este clardeterminată. Fără a indica interpretările care se pot aduce textului criticat cu privire la modul de stabilire a bazei impozabile, Curtea observă că aceasta este susceptibilă a fi interpretată în cel puțin patru modalități distincte. Caracterul confuz al reglementării este evident și nu permite decât o apreciere din perspectiva art.1 alin.(5) din Constituție, ceea ce înseamnă că nu îndeplinește cerințele decalitate a legii.

Impozitarea nu poate avea un caracter sancționator, pentru că se ajunge practic la o regândire și o restructurare indirectă a înseși bazei de calcul a pensiei de serviciu, care, astfel cum s-a arătat, trebuie să reflecte o valoare cât mai apropiată de cuantumul indemnizației aferente funcției deținute la momentul la care s-a realizat pensionarea. Or, dacă baza de calcul este un element ce ține de însăși asigurarea independenței sistemului judiciar, nu este admisibilă reducerea indirectă a acesteia prin reglementarea unor impozite care în final conduc la o altă valoare a pensiei decât cea comparabilă cu indemnizația unei persoane aflate într-CCCo funcție similară celei din care s-a realizat pensionarea.

Nota cititorului naiv: Oare în decembrie 1989 a fost împuşcat cine trebuia?

Dinu CODREANU
CCR: de ce e neconstituţională legea pensiilor speciale
Publicatie de anchete si informatii editata de Asociatia Acceleratori ai Performantei
Fondata în 1991,
Grupul de presa Top Business
Publicatie de anchete si informatii editata de Asociatia Acceleratori ai Performantei
Fondata în 1991,
Grupul de presa Top Business
Publicatie de anchete si informatii editata de Asociatia Acceleratori ai Performantei
Fondata în 1991,
Grupul de presa Top Business