Directorul executiv al Asociatiei Romane a Producatorilor si Internationali de Medicamente (ARPIM),
Dan Zaharescu, a declarat in cadrul unei dezbateri referitoare la noile reglementari din domeniu
ca “acest proiect de ordin reglementeaza situatii suplimentare de utilizare a medicamentelor pentru
rezolvarea unei nevoie speciale care exced situatiilor reglementate de Legea 95 si acest fapt nu
este permis ca prin normele de implementare sa fie instituite derogari de la prevederile legale cu
forta juridica superioara in baza carora normele de implementare au fost emise. Trebuie foarte
multa atentie la aceste aspecte.
Consideram ca proiectul de ordin nu este corelat cu legislatia privind serializarea medicamentelor.
Nu exista nicio prevedere care sa stabileasca modul in care va fi asigurata respectarea cadrului
legal privind serializarea sau care sa stalibeasca cine este responsabil pentru indeplinirea
cerintelor referitoare la serializare pentru produsele utilizate pentru rezolvarea unor nevoie special”
Acesta apreciaza ca “nu este clar cum vor fi respectate prevederile referitoare la serializare in ceea
ce priveste medicamentele care sunt de provenienta din afara spatiului UE. In mod normal cel care
face aceste import de necesitate ar trebui sa actioneze ca un detinator de autorizatie de punere pe
piata cu toate obligatiile aferente, deci sa fie inregistrat in sistemul european de verificare a
medicamentelor si sa aiba linii de ambalare autorizate GMP si sa fie in masura sa emita serii
pentru fiecare cutie de medicamente care urmeaza sa o puna pe piata”.
In opinia sa, proiectul de act normativ “instituie derogari de la anumite cerinte de siguranta
imperative stabilind un regim mai permisiv care ar putea afecta calitatea produselor si implicit ar
putea periclita administrarea lor in conditii de siguranta pentru pacienti si ne referim aici in
special la produsele imunologice si biologice care in situatia in care sunt de provenienta in afara UE
trebuie sa indeplineasca niste cerinte speciale pentur a putea fi comercializate in spatiul european.
Consideram ca se impune modificarea cadrului legal care reglementeaza contributia clawback astfel
incat sa se vada in mod clar ca detinatorul autorizatiei de nevoi speciale este cel care are obligatia
sa suporte plata taxei clawback corespunzatoare cantitatii pentru care autorizatia pentru nevoie
speciale a fost aprobata avand in vedere ca aceasta taxa nu poate fi stabilita in sarcina detinatorului
de APP de drept atata vreme cat el este acela care a pus medicamentele pe piata”.
Piata de produse OTC din Romania, ce include medicamentele fara prescriptie
medicala, suplimentele alimentare si dispozitivele medicale pentru ingrijire
personala, a inregistrat o crestere de 14,4% in 2018 comparativ cu anul anterior
informeaza printr un comunicat de presa reprezentantii companiilor producatoare.
Un procent usor redus fata de anul2017, cand cresterea inregistrata era de
18,8%. Valoarea totala a acestui segment de piata in 2018 a fost de 3,552
miliarde de lei, in crestere de la 3,104 miliarde de lei, la nivelul anului 2017[i].
„Segmentul de piata reprezentat de RASCI se afla intr-un stadiu de crestere, cu
un ritm constant si sustenabil, pe care il putem cataloga ca fiind apanajul unei
cresteri economice generalizate, dar si al interesului din ce in ce mai mare al
populatiei pentru sanatate si ingrijire personala.
Acest segment poate fi o optiune eficienta de ingrijire a sanatatii, in conditiile
unei informari corecte si a unei responsabilizari prealabile, oferind beneficii atat
la nivelul consumatorilor si pacientilor, cat si la cel al profesionistilor din
domeniul sanatatii si chiar al sistemului national de sanatate”, a declarat Diana
Mereu, Director Executiv RASCI.
In ceea ce priveste ultimul trimestru al anului 2018, valoarea totala a
segmentului de piata OTC a fost de 1,023 miliarde de lei, o crestere de
aproximativ 19,3% fata de aceeasi perioada a anului trecut, cand inregistra 858
milioane de lei.
RASCI, ca entitate reprezentativa pentru segmentul de medicamente fara
prescriptie medicala, suplimente alimentare si dispozitive medicale pentru
ingrijire personala, sustine administrarea responsabila si avizata prin informarea
corecta si educarea consumatorilor si pacientilor din Romania. Cea mai notabila
initiativa a Asociatiei in acest sens este campania „Despre sanatate, cu
responsabilitate”, un demers educational asumat pe termen lung, derulat inca de
la finalul anului 2017.
In ultimul trimestru al anului trecut, cea mai mare crestere a fost inregistrata de
categoria raceala, gripa si alergii, respectiv de 28,3% fata de aceeasi perioada a
anului 2017 si de 105,7% fata de trimestrul precedent, in contextul valului de
viroze si al epidemiei de gripa de la finalul anului 2018.
In ceea ce priveste clasamentul cresterilor inregistrate la nivelul categoriilor de
produse fata de trimestrul anterior, urmatoarele pozitii sunt ocupate de categoria
de vitamine, minerale si suplimente, cu un procent de 17,5%, apoi categoria de
produse analgezice, cu o crestere de 12,2%, categoria produselor cu indicatie in
afectiuni gastrointestinale, cu 8,3%, si categoria Lifestyle OTC[1], cu 5,6%
procente.
Categoria de produse dermatologice a scazut fata de trimestrul anterior, cu
26,7%, inregistrand insa un trend ascendentla nivelul intregului an, aceasta fiind
una dintre categoriile de produse a caror evolutie este puternic influentata de
sezonalitate.
Cu toate acestea, la nivel de volum de vanzari si cota de piata, clasamentul
categoriilor de produse arata usor diferit, pe primul loc la nivel de T4 2018
aflandu-se categoria raceala, gripa si alergii, cu vanzari de 270,9 milioane de lei
si o cota de piata de 26,5%. Aceasta este urmata de categoria Lifestyle OTC, cu
vanzari de 205,3 milioane de lei si o cota de piata de 20,1%, respectiv de categoria
deproduse cu indicatie in afectiuni gastrointestinale, cu vanzari de 188,6
milioane de lei si o cota de piata de 18,4%. Categoria de produse dermatologice
este singura care a inregistrat scaderi fata de trimestrul anterior, de la 84,1
milioane de lei in vanzari si o cota de piata de 10,1% in T3 2018, la vanzari de
66,4 milioane de lei si 6,5% cota de piata in T4 2018.
„Indiferent daca le-au mai folosit si in trecut, este foarte important ca utilizatorii
acestor produse sa citeasca de fiecare data informatiile din prospectul, respectiv
de pe ambalajul sau de pe eticheta acestora. De aici pot afla in ce categorie se
incadreaza produsele, precum si informatii extrem de importante despre
compozitia, indicatiile de administrare sau utilizare, respectiv despre posibilele
reactii adverse ale produselor. De asemenea, in cazul in care au intrebari sau au
nevoie de mai multe informatii, acestia se pot adresa oricand medicului sau
farmacistului”, a mentionat Diana Mereu.
La nivelul intregului an 2018, cele mai cautate produse au fost cele din categoria
raceala, gripa si alergii, cu vanzari de 791,5 milioane de lei si o cota de piata de
22,3%, urmate de cele din categoria Lifestyle OTC, cu vanzari de 764,2 milioane
de lei si cota de piata de 21,5%, categoria de produse cu indicatie in afectiunile
gastrointestinale, care a inregistrat vanzari de 690,5 milioane de lei si cota de
piata de 19,4%. La diferente mai mari, urmeaza categoriile de analgezice, cu
479,1 milioane de lei si cota de piata de 13,5%, respectiv categoria de vitamine,
minerale si suplimente, cu 437 milioane de lei si 12,3% cota de piata. Categoria
de produse dermatologice ocupa ultima pozitie in clasamentul pe anul 2018, cu
vanzari totale de 273,6 milioane de lei si o cota de piata de 7,7%.
Directia de Sanatate Publica din Bucuresti a anuntat
Ministerul Sanatatii ca a verificat 10 unitati sanitare private
din municipiul Bucuresti, ca urmare a aparitiei in mass-
media a informatiilor privind activitatea falsului medic Matteo
Politi/Matthew in aceste structuri, dar si a informatiilor
primite la numarul de telefon pus la dispozitie informeaza
institutia.
Conform raportului preliminar, inspectorii DSPMB au decis
inchiderea uneia dintre aceste clinici medicale, au emis
decizii de suspendate a activitatii pentru alte 3 clinici
medicale si au aplicat sanctini contraventionale in valoare de
72 200 de lei.
Inspectorii sanitari au constatat ca in cazul a doua dintre
adresele la care figurau clinici medicale nu se desfasura
activitate medicala, una dintre unitati fiind in reamenajare,
iar in cadrul celeilalte desfasurandu-se activitati de import-
export (comert cu ridicata de produse farmaceutice).
Acolo unde au fost aplicate sanctiuni financiare si
inchis/suspendat activitatea au fost inregistrate mai multe
nereguli.
Intre neregulile semnalate se afla nerespectarea structurii
spatial functionale; prezentarea documentelor medicale
pentru consultatiile medicale efectuate de Matteo Politi, fara
documente care sa certifice calitatea de medic; nu se asigura
dotarea minima obligatorie pentru Cabinetul de Chirurgie
Plastica, Estetica si Microchirurgie Reparatorie; nu se resecta
ritmul de evacuare a deseurilor medicale periculoase. Alte
nerguli au vizat identificarea de produse medicamentoase cu
termen de valabilitate depasit, lipsa din dotarea unitatiilor a
produselor biocide specifice dezinfectiei miinilor personalului
si instrumentarului; lipsa dispozitivului de termosudare a
ambalajelor hartie-plastic; lipsa evidentei activitatii de
sterilizare si a personalului calificat pentru aceasta activitate;
neefectuarea verificarii tehnice a aparaturii de sterilizare;
existenta materialelor sanitare si a produselor
medicamentoase cu termen de valabilitate expirat.
Au mai fost constatate nereguli privind lipsa grafice zilnice
orare cu operatiunile de curatenie/dezinfectie efectuate
pentru fiecare incapere si intre interventii nerespectarea
structurii autorizate (sala recoltari probe biologice a fost
transformata in depozit, lipsa vestiar/garderoba pacienti);
nerespectarea de catre personal a precautiunilor universale,
protocoalele si procedurile de lucru.
Au fost identificate in sala de operatii instrumentar si
material moale nesterile (cu termen de valabilitate depasit).
La data controlului, intr-una dintre clinici nu s-a putut face
dovada autorizatiei sanitare de functionare, nu era asigurat
grupul sanitar pentru personal si nici iluminatul natural.
In cazul clinicii care a fost inchisa, unitatea acorda consultatii
medicale desi avea emisa Decizia de Suspendare a Activitatii
din septembrie 2018. La una dintre cele 10 clinici verificarile
sunt in curs de desfasurare, ele nefiind finalizate.
Conducerea DSPMB a anuntat MS ca a depus deja plangere
penala impotriva angajatilor care au intocmit si verificat
codurile de parafa.
In perioada urmatoare, inspectorii sanitari vor continua
verificarile si la alte unitati de acest tip precizeaza sursa
citata.