22 noiembrie 2023
Primul tren electric inter-regional produs de Alstom a finalizat testele statice la fabrica din Katowice (Polonia) fiind pregătit pentru livrarea în ţară. Este primul tren cumpărat după trecerea a 40 de ani de la achiziţia de către România a ultimului tren electric.
„Primul tren electric RE-IR, din cadrul contractului semnat de ARF cu Alstom în 2022 pentru achiziţionarea a 37 de trenuri electrice destinate serviciilor de transport feroviar de călători de mediu şi lung parcurs, a finalizat testele statice la fabrica din Katowice şi toate unităţile au fost asamblate în trenul pregătit pentru livrarea către România săptămâna viitoare”, a declarat preşedintele Autorităţii pentru Reformă Feroviară, Ştefan Roşeanu.
El a precizat că se finalizează şi colantarea exterioară, pentru a începe pregătirea expedierii din fabrică: „Trenul ajunge la Bucureşti la începutul lunii decembrie şi va fi verificat în vederea livrării şi, ulterior, autorizării, în vederea punerii în circulaţie cu călători. Pentru verificări, se vor aloca trasee (parcursuri) pe reţeaua publică, pentru că trebuie să parcurgă 10.000 de kilometri”.
Cele 37 de rame electrice inter-regionale (RE-IR) sunt produse de Alstom Ferroviaria SpA la fabrica de la Katowice şi vor conecta Bucureștiul cu principalele centre urbane ale ţării. De asemenea, vor facilita şi conexiunile inter-regionale, contribuind la asigurarea mobilităţii, scăderea timpilor de călătorie şi îmbunătăţirea nivelului general al serviciilor publice din domeniu. \
Rutele deservite de ramele electrice de lung parcurs sunt: Bucureşti Nord - Constanţa, Bucureşti Nord - Braşov - Arad - Timişoara, Bucureşti Nord - Braşov - Cluj, Bucureşti Nord - Braşov - Deda - Cluj, Bucureşti Nord - Braşov, Bucureşti Nord - Iaşi, Bucureşti Nord - Suceava, Bucureşti Nord - Galaţi, Bucureşti-Nord - Craiova - Târgu Jiu - Petroşani - Simeria, Bucureşti Nord - Craiova - Timişoara - Arad, Cluj - Timişoara, Cluj - Suceava - Iaşi. Valoarea totală a contractului pentru achiziţia celor 37 unităţi electrice multiple şi serviciile de mentenanţă aferente acestora pentru o perioadă de 15 ani se ridică la 2.421.771.878 lei, fără TVA. Finanţarea proiectului este asigurată din fonduri europene nerambursabile şi de la bugetul de stat.
Fiecare tren va avea șase vagoane, cu o capacitate de 350 de locuri și podea 100% coborâtă, pentru un acces cât mai facil pentru toate categoriile de pasageri. Pe fiecare parte a vagoanelor de mijloc se vor amplasa câte două uși de acces. Pentru vagoanele de capăt se va amplasa o ușă pentru accesul călătorilor pe fiecare parte a vagonului. Sistemul de informare a călătorilor include o instalaţie de sonorizare și o instalație de afișare dinamică.
Fiecare vagon al RE-IR e prevăzut cu spații pentru bagaje de dimensiuni mari. Trenurile au un sistem de contorizare a numărului de călători, dotat cu senzori de mare precizie. Fiecare RE-IR are patru toalete ecologice, repartizate uniform pe întreaga lungime, o toaletă fiind amenajată pentru persoanele cu handicap. Configurarea finală, culorile și finisajele sunt personalizate integral în funcție de cerințele Autorității Contractante.
După 40 de ani, primul tren electric a finalizat testele și va fi livrat în România