16 septembrie 2022
Autoritatea pentru Reformă Feroviară, companie din subordinea Ministerului Transporturilor, semnează contractul pentru achiziția a încă 17 trenuri electrice noi de lung parcurs de la Alstom, practic o suplimentare a contractului semnat în martie pentru primele 20 de unități. Se activează, astfel, o clauză a contractului din martie care permite suplimentarea comenzii cu încă 17 rame electrice, investiția totală urmând să ajungă la 3,7 miliarde lei, fonduri europene, conform comunicatului ARF.
Serviciile de mentenanță sunt garantate pentru 15 ani, perioadă care poate fi dublată la 30 de ani, durata normală de funcționare a trenurilor. Sunt primele trenuri electrice noi pe care România le cumpără după aproape 20 de ani, de la achiziția automotoarelor „Săgeata Albastră”.
Rutele pentru trenurile Alstom, de lung parcurs:
București Nord - Constanța
București Nord - Brașov - Arad - Timișoara
București Nord - Brașov - Cluj
Brașov - Deda - Cluj
București Nord - Brașov
București Nord - Iași
București Nord - Suceava
București Nord - Galați
București Nord - Craiova - Târgu Jiu - Petroșani- Simeria
București Nord - Craiova - Timișoara - Arad
Cluj - Timișoara
Cluj - Suceava - Iași.
După mai mulți ani în care Ministerul Transporturilor și Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF) au ratat licitațiile pe bandă rulantă, 2022 poate fi un an record în achiziția de material rulant. Pe lângă cele 37 de rame de lung parcurs, ARF așteaptă până pe 26 septembrie depunerea ofertelor la al doilea contract pentru 20 de trenuri noi de lung parcurs (RE IR 2) și tot pe 26 septembrie este termenul limită pentru depunerea ofertelor la contractul pentru 62 de trenuri Regio, de scurt parcurs.
Rute propuse pentru cele 62 de rame Regio:
Trenurile vor circula pe rutele stabilite prin contractul de consultanță încheiat cu Banca Europeană de Investiții:
• Lot. 1 (20 trenuri) - București N - Ploiești S - Adjud; Iași - Pașcani - Suceava; Bacău - Pașcani
• Lot. 2 (23 trenuri) - Brașov - Gheorgheni; Arad - Timișoara - Caransebeș; Huedin - Cluj - Bistrița
• Lot. 3 (19 trenuri) - București N - Ploiești V - Brașov; București N - Roșiorii; București N - București Obor / Fundulea; Constanța - Fetești.
Noile oferte de servicii de transport feroviar public de călători, dezvoltate pe baza materialului rulant nou ce va fi achiziționat de ARF, vor avea în vedere atât sporirea mobilității în jurul marilor centre socio-economice ale țării, cât și realizarea unor conexiuni rapide între unitățile administrativ teritoriale importante ale țării, a transmis ARF. Ramele electrice sunt configurate pentru viteza maximă de 160 km/h, vor avea câte două locuri speciale și o toaletă pentru persoane cu mobilitate redusă și 8 locuri pentru transportul bicicletelor. (Alexandru B.)
Vor fi cumpărate încă 17 trenuri electrice noi de la Alstom