Criza provocata de Covid 19  a lovit si mai ales va lovi  puternic si producatorii de vin , in special pe cei de vinuri de calitate. Reducerea masiva a turismului, inchiderea restaurantelor,  interzicerea reuniunilor cu multi participanti (inclusiv nunti, botezuri, aniversari, sarbatorirea zilelor de nume,chiar parastase, dar si evenimente din domeniul economic, stiintific, cultural etc finalizate cu mese unde vinul nu lipseste) vor afecta puternic industria vinului pentru o perioada semnificativa. Dar sa urmarim cateva date publicate de REVINO pentru a vedea cum stau lucrurile inclusiv la nivel mondial.

Suprafața cu viță de vie cultivată la nivel mondial este estimată la 7,4 mha, păstrându-se stabilă încă din 2016.

Producția mondială de vin (cu excepția sucurilor și musturilor) este estimată la 260 mhl, o scădere semnificativă, comparativ cu producția istorica a anului 2018.

Consumul de vin la nivel mondial este estimat la 244 mhl, în creștere cu + 0,1% față de anul precedent.

Exportul de vin la nivel mondial a crescut, fiind estimat la 105,8 mhl (+ 1,7%), și valoric la 31,8 mld EUR (+ 0,9%).

  În ultimii 20 de ani, piața vinurilor spumante s-a extins într-un ritm rapid, ca răspuns la cererea globală ridicată și include o pondere mai mare de consumatori. Unul dintre factorii care au stat la baza succesului global al vinurilor spumante este diversificarea consumului (care nu mai are legătură cu sărbătorile de sfârșit de an), combinată cu o ofertă mai diversificată și o gamă mai largă de prețuri față de anii trecuți. Astăzi, consumul de vinuri spumante tinde să fie mai regulat fiind folosit atât ca aperitiv, în asocieri culinare, dar și pentru a face cocktailuri


Închiderea economiilor, distanțarea socială, dar și panica creată de coronavirus, au dus la schimbări în ceea ce privește modul de a consuma și de a munci. De asemenea, modul de a face cumpărături s-a schimbat fundamental. S-a pus accent pe comerțul online în detrimentul magazinelor specializate. Iar toate aceste schimbări actuale vor avea un impact puternic asupra organizării economiei în viitor.

Datele sintetizate si concluzia REVINO, pe care le-am prezentat mai sus sunt clare, dar adaugam o observatie care, mai ales in cazul Romaniei, ni se pare esentiala: cu certitudine, aceasta criza va genera profesionalism si imaginatie. Deci, unii producatori dar si negustori vor gasi solutii.excelente, chiar suprprinzatoare. In  masura in  care nu le vor pastra in zona secretelor (cum se intampla adesea cu anumite retete in vinificatie, gastronomie etc), vom incerca sa le facem publice spre a stimula si productia dar si consumul vinurilor autentice. (Vinurile Romaniei)
In razboiul dintre vin si covid, va invinge vinul!
Publicatie culturala editata de Asociatia „Acceleratori  ai performantei”
Grupul de presa Top Business, Anul X nr. 5 (40) Aprilie 2020
Publicatie culturala editata de Asociatia „Acceleratori  ai performantei”
Grupul de presa Top Business, Anul X nr. 5 (40) Aprilie 2020
Anul II, nr. 5 (6) Mai 2020