18 octombrie 2022
Pe 7 octombrie 2022, BusinessMark, in parteneriat cu Top Business, a organizat cu succes prima editie HR Vibes ce a avut loc la Oradea, eveniment dedicat specialistilor de resurse umane locali. Din panelul de speakeri au facut parte 17 profesionisti din companii nationale si internationale, alaturi de care s-au dezbatut principalele provocari cu care se confrunta departamentele de resurse umane și organizațiile și cum pot angajatorii atrage și păstra angajații în companie.
Printre subiectele dezbatute s-au numarat si digitalizarea proceselor de HR, strategii pentru atragerea talentelor și retenția lor în companie, fundamentele unei culturi organizaționale sănătoase, digitalizarea proceselor de HR ca facilitator în activitatea departamentului, precum si tendințele actuale de pe piața muncii din România.
Prima sesiune a conferinței a fost deschisă de Minola Jac, Group Change and Organization Development Lead, Syngenta Group (Basel, Elveția), care a vorbit despre managementul schimbării și importanța sa.
„Tot ce ține de schimbare și, în special, ce ține de partea umană a schimbării este realizată de cei din resurse umane - există această bucată de muncă, managementul schimbării, care vine peste tot ceea ce se întâmplă în mod obișnuit. Când oamenii aud de change management, se gândesc că li se va întâmpla ceva extrem de tranzacțional, ce implică folosirea unor metodologii, a unor instrumente. Ne concentrăm atenția mult prea mult pe partea de management și prea puțin pe partea de schimbare. Ar trebui să ne punem întrebări precum: «Ce gândim?», «Ce simțim?», «Care sunt percepțiile din organizație pe care vrem să le schimbăm?» Sunt trei instrumente fundamentale, care niciodată nu dau greș: curiozitatea, curajul și compasiunea. Restul ține de logistică”, a explicat ea.
În continuare, Cezar Cârligeanu, Head of Sales, OLX Romania, Bulgaria și Portugalia, a vorbit despre tendințele de pe piața de muncă din România.
„În ultimul an, au fost 155.000 de companii care au recrutat activ prin intermediul OLX - Locuri de muncă. Dacă ne uităm la candidați, am avut 400.000 de candidați unici din 1.2 milioane de utilizatori unici care vizitează lunar platforma OLX - Locuri de muncă. Conform unui studiu pe care l-am făcut anul trecut, aproximativ 75% din angajații din România sunt blue și grey collar - acoperim cele două segmente importante din piața de recrutare din România.
Un subiect interesant este legat de salarii, așa cum sunt ele comunicate de angajatori - în jur de 40% din locurile de muncă au salariul inclus în anunț - acestea înregistrează în medie cu 65% mai multe aplicări.
Flexibilitatea este un element cheie pentru angajați în 2022, a subliniat Alexandru Ungureanu, Implementation Team Leader Charisma HCM, TotalSoft: „În perioada prin care am trecut, tehnologia este un suport care ne-a ajutat - trebuie să vedem cum o putem folosi în continuare pentru a ne eficientiza activitățile. Am ales câteva subiecte cu care ne confruntăm cu toții în activitatea de zi cu zi, atât ca manageri, cât și ca oameni de resurse umane. Unul din cele mai discutate subiecte este cum să atragem candidați cu potențial. Competențele s-au schimbat sau au apărut altele.
Practic, în jurul nostru este o schimbare continuă - trebuie să fim foarte atenți la un aspect extrem de important: cu cât solicităm mai multe competențe pe care ni le dorim să le îndeplinească un coleg, ne limităm potențialul de candidați eligibili. Patru competențe pe care le solicităm colegilor de la recrutare ne pot exclude până la 98% din pool-ul de candidați. La rândul lor, și candidații își doresc o companie unde să învețe lucruri noi și să aibă potențialul de a se dezvolta. Foarte mulți angajați își doresc să găsească un echilibru între viața personală și profesională. În afară de oportunitățile de dezvoltare în companie, foarte mulți ne întreabă despre flexibilitate. Este important să vedem cum măsurăm flexibilitatea în muncă.”
La rândul său, Diana Năstase, HR Director, FLEX, a atras atenția asupra muncii flexibile ca diferențiator în atragerea candidaților. „Cei care recrutează sunt în asentimentul meu și pot spune că nu pot discuta nicio ofertă în momentul de față cu candidații, dacă nu includ partea de muncă flexibilă în pachet. Vorbim de transformare - nu vorbim doar despre transformarea spațiului sau modelului de lucru, ci vorbim despre mari transformări. Astăzi vorbim despre roboți, despre inteligență artificială, de realitate virtuală, de drone... Viitorul nu este clar și e greu să planificăm ce nu știm. Nu există o soluție unică pentru fiecare. Orice schimbare, pentru a se întâmpla, trebuie să fii conștient de ea”, a explicat ea.
Invitată specială a primei ediții a Oradea HR Vibes a fost Victoria Bacon, Senior Global Talent & Culture Manager, SilverRail, care a vorbit despre necesitatea ca organizațiile să fie cât mai autentice pentru a reuși să atragă candidații potriviți în echipele lor.
„Îmi place mult un citat: «Să scăpăm de competiție fiind autentici». Să nu uităm de strategia de Employer Branding: arată lumii cine ești ca organizație, pentru că asta va atrage oameni care sunt aliniați la valorile companiei și va asigura succesul companiei”, a conchis aceasta.
Ce pot face organizațiile pentru a eficientiza activitatea departamentului de HR? Am aflat răspunsul de la Aurelian Chitez, Director of Sales, Romanian Software, care a precizat că pandemia a accelerat digitalizarea proceselor de resurse umane.
„Două treimi din companiile din România utilizează cel puțin un soft dedicat proceselor de resurse umane, în timp ce 30% din companii au adoptat noi soluții de HR în ultimii doi ani, pentru a susține munca hibridă și de la distanță. Totodată, 42% dintre companii planifică să adopte noi soluții de HR în 2022. Cel mai mult s-a căutat managementul online al documentelor, ce presupune zona de semnătură electronică. Următoarea soluție care a fost în topul căutărilor a fost partea de soluții de administrare de personal, care automatizează atât partea de recrutare, dar și partea de transmitere a Revisalului”.
Anca Becherescu, People Operations Manager, Tremend Software Consulting, a vorbit despre provocările cu care se confruntă o organizație atunci când are parte de o creștere semnificativă a echipei - de la 30 de angajați la 1000. „Am realizat că nu poți face performanță făcând de toate, astfel că au apărut primele echipe dedicate, acordând totodată dezvoltării profesionale din cadrul echipelor, prin 3 abordări: coaching (dezvoltarea abilităților tehnice și de comunicare), training (dezvoltare de noi abilități) și mentorat (împărtășirea experienței). Am ajuns de la 30 la 1000 prin dragul față de oameni, atenția la nevoile lor, creativitate și perseverență”.
Codruț Nicolau, Director General, Edenred Romania şi Benefit Systems, a prezentat rezultatele studiului anual Benefit & Edenred privind beneficiile extrasalariale din România în semestrul 1, 2022.
„Noi facem anual un studiu și încercăm să ne uităm cum se mai mișcă piața. Se vorbește despre Great Resignation, despre Quiet Quitting, se vorbește despre semnificația muncii. Categoric, trăim într-un mediu inflaționist absolut abominabil și ne confruntăm cu o creștere de costuri care impactează enorm angajații, dar și angajatorii.
Cele mai mari beneficii flexibile sunt în zona de software, iar cele mai puține în zona de call center. Ce anume își doresc angajații cel mai mult? Partea de cadouri pentru ocazii speciale și beneficii în natură sunt în continuare cele mai căutate. Noi am crescut enorm pe carduri de vacanță în ultimele 12-14 luni. Totodată, angajații își mai doresc servicii de sănătate, pensii private, transport”.
Departamentul de HR este într-o continuă adaptare, a punctat Liana Precup, Human Resources Manager, evozon, care a vorbit despre strategiile prin care reprezentanții organizației au reușit să rămână conectați cu angajații, în ciuda muncii remote.
„Am revenit la numere mari de oameni la petreceri și la evenimente cu sens făcute împreună, cum ar fi competiții sportive, o acțiune de împădurire cu plantarea de peste 11.000 de copaci, adunarea de rechizite și ghiozdane pentru copii din medii defavorizate. Au revenit Happy Friday-urile noastre, au revenit Internship-urile și Team-Building-urile. Este o altă normalitate decât era înainte de pandemie și încercăm să ne adaptăm, chiar dacă e greu pentru un HR să nu ai oamenii aproape, sau măcar cu camera pornită. Dar respect alegerile lor și cel mai mult contează ca angajații să fie mulțumiți unde lucrează. Vorbele astea au două sensuri: dacă lucrează acasă, la birou, în cafenea sau… la ce companie lucrează”, a spus ea.
Companiile se implică tot mai mult în educarea angajaților pe zona de prevenție, a explicat George Dragne, Business Growth Manager, SanoPass.
„Astăzi voi încerca să furnizez o pastilă de tehnologie pentru sănătate, dar o să fac un mix cu zona de educație. Consider că sănătatea și educația sunt doi piloni importanți pe care trebuie să stea o societate și cred că România are nevoie de progres pe ambele direcții. SanoPass e o platformă digitală care ne învață să avem un stil de viață sănătos”.
Cea de-a doua parte a Oradea HR Vibes a fost dedicată unui panel de dezbatere moderat de Daniel Drăgan, Managing Partner, BusinessMark, la care au participat: Mugur Tolici (BNR), Alexandra Drăghiciu (Celestica), Daniel Adumitrachioaiei (TeraPlast Grup), Daciana Trifa (SMA Metalltechnik RO), Loredana Suiugan (PGS Sofa & CO), Bogdan Băbălău-Maghiar (Action Mind) și Claudia Vidican (iwis mobility systems).
În contextul actual, oamenii au nevoie de stabilitate și siguranță dar, în același timp, vor să simtă că sunt apreciați pentru munca pe care o depun, a explicat Daniel Adumitrachioaiei, Director Resurse Umane, TeraPlast Grup.
În același timp, angajații vor să simtă că departamentul de HR le este un partener de dialog și un facilitator în rezolvarea problemelor pe care aceștia le întâmpină la locul de muncă, a completat Daciana Trifa, HR Manager, SMA Metalltechnik RO.
De aceeași părere este și Loredana Suiugan, HR Director, PGS SOFA & CO: „Vorbim de așteptări și vorbim de siguranță și stabilitate. Dacă, în pandemie, foarte multe companii au fost nevoite să reducă personalul sau să implementeze șomajul tehnic, acum ne confruntăm cu creșterea de costuri, cu inflația - cred că una dintre așteptări este cea de siguranță; vorbim despre teama de ce ne poate aduce ziua de mâine.
Nu doar așteptările angajaților s-au schimbat post-pandemie, ci și rolul oamenilor de HR, a punctat Bogdan Băbălău-Maghiar, Fondator, Action Mind Group.
La rândul său, Mugur Tolici, HR Director, Banca Nationala a Romaniei a adăugat că grija pentru angajat trebuie să primeze într-o organizație, întrucât oamenii simt nevoia de apartenență.
Cel mai bun instrument de recrutare sunt recomandările venite de la actualii și foștii angajați, este de părere Claudia Vidican, Human Resources Manager, iwis mobility system.
Cu toate acestea, poate fi o mare provocare să convingi oamenii să vină la interviu, a precizat Alexandra Drăghiciu, HR Director, Celestica, care a vorbit și despre schimbările prin care a trecut organizația în 2020. „Pe lângă programele de recomandare noi avem recrutări pe toate ariile, inclusiv zona de producție, birouri, ingineri. Pentru zona de producție, lucrăm cu agenții de forță de muncă temporară. Noi avem angajați și de la 120 km - este o mare provocare chiar și să îi aduci la interviu, însă noi suntem prezenți acolo unde ei își desfășoară activitatea”, a declarat aceasta.
Biroul de presa BusinessMark
Reputatia angajatorului - unul dintre cele mai importante criterii pentru angajatii care isi doresc sa faca parte dintr-o comunitate de profesionisti, in cadrul careia munca lor sa aiba sens
Iată cum a fost la prima ediție Oradea HR Vibes