Piata locala de outsourcing a proceselor de afaceri (BPO) a ajuns la 800 de
milioane de euro in 2019, in crestere cu 8% fata de 2018.
Potrivit estimarilor Computer Generated Solutions (CGS) Romania, lider pe
piata locala de profil, in acest moment, cel mai mare volum de proiecte pe
piata din Romania provine de la companii din industria de telecomunicatii si
IT&C, mai ales din SUA, transmite profit.ro.
„Piata de outsourcing din Romania a avut si o crestere substantiala in 2019,
fiind unul dintre sectoarele cu o evolutie pozitiva raportata de la an la an, de
la inceputul dezvoltarii sale la nivel local. Acest lucru a fost determinat de
interesul pe care companiile straine il au pentru externalizarea serviciilor
pe piata interna, datorita potentialului uman si tehnologic ridicat oferit de
Romania ”, a declarat Vladimir Sterescu, Country Manager al CGS Romania.
Daca intre anii 1980 si 1990, perioada in care fenomenul de externalizare s-
a extins la nivel global, s-a manifestat in primul rand un model prin care
companiile mari trebuiau sa-si reduca costurile, astazi, lucrurile s-au
schimbat, iar externalizarea proceselor de afaceri este o modalitate de a
eficientiza afacerea, la un nivel calitativ care maximizeaza satisfactia
clientilor, oferind in acelasi timp acces la forta de munca specializata si
flexibila.
„In urma cu 15 ani Romania nu exista pe harta internationala a
externalizarii, iar in urma cu 5 ani era inca pe lista celor mai ieftine tari in
ceea ce priveste externalizarea proceselor de afaceri, astazi lucrurile arata
altfel. Astfel, piata locala este preferata de companiile multinationale, in
special datorita nivelului ridicat de educatie a angajatilor din industrie si a
posibilitatii lor de a sprijini proiecte complexe”, a declarat Vladimir
Sterescu.
Principalele avantaje ale companiilor care subcontracteaza anumite
activitati sunt reducerile de costuri, standardizarea ,centralizarea , si
eficientizarea proceselor de afaceri. Recurgand la externalizare, o companie
a furnizat personal specializat atat la nivel de executie cat si de coordonare,
beneficiind de flexibilitate in ceea ce priveste resursele umane, deoarece
operatiunile care au cerinte sezoniere sau ciclice pot fi usor suportate si, de
asemenea, pot fi alocate resurse suplimentare, dupa cum este necesar.
Externalizarea liniilor de afaceri specifice in cadrul organizatiei constituie o
activitate obisnuita pentru companii din diferite sectoare precum: IT,
telecomunicatii, financiar-bancar, farmaceutice, asigurari etc.
Conform estimarilor CGS Romania, in acest moment, pe piata locala, cel mai
mare volum de proiecte provine de la companii din industria
telecomunicatiilor si IT&C, in special cu operatiuni cu sediul in SUA.
Raportat in zonele geografice ale Romaniei in care piata BPO este
concentrata, Bucurestiul este de departe primul loc, urmat de Brasov, Cluj
Napoca, Iasi si Sibiu.
Datele CGS Romania arata ca, in acest moment, aproximativ 25.000 de
angajati sunt activi pe piata locala de externalizare a proceselor de afaceri,
un numar care creste de la an la an.
Un angajat din sectorul de externalizare are un salariu mediu net de aprox.
2.800 de lei, pe langa o serie de beneficii, precum un mediu de lucru
modern, tichete de masa, asigurare de sanatate privata, posibilitatea de a
lucra de acasa.
Pastrarea personalului din industrie constituie o noua provocare in ultimii
ani. Conform reprezentantului CGS, anul 2019 a adus o scadere a
fluctuatiei cu mult sub media celorlalte tari cu traditie in subcontractare.
Astfel, in acest moment, in Romania rata cifrei de afaceri a personalului
este de aprox. 35% pe an, in timp ce in tari precum SUA, Filipine sau India
ajunge intre 80% si chiar 110%.
O noua crestere in 2020 este asteptata in segmentul BPO, atat in ceea ce
priveste valoarea, cat si volumul proiectelor derulate la nivel local. Astfel,
pentru 2020, este estimat un avans de aproape 10% din valoarea de piata a
profilului.