Dupa atatia ani in functia de guvernator al Bancii Nationale a Romaniei, dezbaterile de astazi imi ofera o
ocazie in plus de a analiza retrospectiv rolul indeplinit de politica monetara in sustinerea convergentei
nominale si reale din Romania. Au trecut aproape doua decenii de la demararea negocierilor de aderare
a Romaniei la Uniunea Europeana (atunci, in anul 2000, ocupam functia de prim-ministru). (...)
In primul rand, criteriile de convergenta nominala sunt profund inradacinate in mintea factorilor de
decizie, dar Tratatul de la Maastricht statueaza in mod explicit si faptul ca este necesar „un grad ridicat
de convergenta sustenabila”. Totusi, se pare ca uneori aceasta cerinta a fost trecuta cu vederea. In al
doilea rand, experienta practica acumulata pana in prezent in ceea ce priveste adoptarea euro a
demonstrat ca si convergenta reala este esentiala pentru finalizarea cu succes a acestui proces. Chiar
si in absenta unei definitii clare si a unui consens asupra unui reper numeric, a devenit limpede ca un
nivel suficient de ridicat de convergenta reala constituie o premisa pentru limitarea la minimum a
costurilor asociate cu pierderea independentei politicii monetare ulterior adoptarii euro. Ultimii ani au
dovedit ca zona euro nu este un loc confortabil pentru economiile cu nivel scazut de competitivitate sau
cu piete rigide. Nu ar trebui sa uitam ca adoptarea euro implica un angajament permanent, dupa cum a
subliniat Otmar Issing, primul economist-sef al BCE.
Romania a inregistrat progrese semnificative in domeniul convergentei reale, reflectate in reluarea
cresterii economice si accelerarea acesteia in perioada care a urmat crizei economice globale. Aceasta
evolutie a condus la un avans al PIB pe locuitor ca pondere in media zonei euro (pe baza standardului
puterii de cumparare) de la 31,7 la suta in anul 2005 la 58,6 la suta in anul 2017. Este cel mai rapid
ritm de crestere consemnat in cadrul grupului de tari cu tendinte similare.
Perspectivele clare de aderare la UE au creat conditii favorabile procesului de convergenta reala a
Romaniei anterior anului 2007. Ulterior, aderarea efectiva la „clubul de convergenta” al UE a stimulat
procesul de recuperare a decalajelor economice. Urmatoarea etapa este, desigur, aderarea la zona euro.
Cu toate acestea, succesul adoptarii monedei unice presupune identificarea momentului optim. Acest
demers, dupa cum am subliniat anterior, este conditionat in principal de realizarea unui nivel suficient
de inalt de convergenta reala, in paralel cu respectarea criteriilor de convergenta nominala. Spre
deosebire de UE, zona euro nu este un „club de convergenta”, intrucat membrii sai actuali nu si-au
imbunatatit neaparat nivelul de convergenta dupa adoptarea euro. In timp ce nivelul optim de
convergenta reala pentru aderarea cu succes la zona euro constituie inca obiectul unor dezbateri
intense, coerenta si sustenabilitatea convergentei reale sunt, in opinia mea, cel putin la fel de
importante ca si nivelul acesteia. Si pentru a ramane pe calea cea buna, convergenta economica - atat
cea reala, cat si cea nominala - trebuie sa avanseze in concordanta cu fundamentele economiei,
altminteri progresul ar fi periclitat de derapaje abrupte. La urma urmei, fortarea procesului de
convergenta este tot atat de nociva precum amanarea lui.
Referitor la convergenta nominala, in intervalul iulie 2015 - noiembrie 2017, Romania a indeplinit toate
criteriile de convergenta prevazute in Tratatul de la Maastricht (dar fara sa participe la mecanismul
cursului de schimb). Faptul ca, la momentul actual, valorile de referinta pentru rata dobanzii pe termen
lung si pentru inflatie nu mai sunt indeplinite reprezinta un avertisment ca ar trebui depuse eforturi
pentru realizarea convergentei nominale intr-o maniera durabila, si nu accidentala sau temporara.
Acest lucru este posibil numai atunci cand cele doua tipuri de convergenta se potenteaza reciproc.
Pe calea catre o convergenta lina si sustenabila, un prim principiu calauzitor este acela de a evita
inscrierea pe o traiectorie divergenta. Si aceasta nu numai la nivelul tarilor; reducerea decalajelor de
dezvoltare in interiorul tarilor este, de asemenea, esentiala pentru atenuarea compromisurilor (trade-
offs) generatoare de provocari la adresa politicilor care se confrunta cu socuri asimetrice. In Romania, de
exemplu, se pot intalni zone comparabile, in ceea ce priveste nivelul de dezvoltare si standardul de viata,
cu economiile occidentale, dar si regiuni ramase mult in urma. In plus, in anul 2016, cea mai bogata
regiune a Romaniei a fost de aproape patru ori mai bogata decat cea mai saraca regiune (pe baza PIB
regional pe locuitor ca pondere in media zonei euro).
Cel de-al doilea principiu in vederea realizarii unei convergente line si sustenabile este de a mentine
directia. Ma refer la faptul ca, odata ce am facut pasi inainte, nu trebuie sa regresam. Acum este
important sa mentinem economia pe un trend de crestere, fiind totodata extrem de atenti sa protejam
echilibrele macroeconomice recastigate in urma unui proces dureros de ajustare care a avut loc dupa
criza internationala. Singura modalitate de a merge inainte este prin recurgerea la un mix coerent de
politici macroeconomice si la reforme structurale ferme, menite sa majoreze potentialul de crestere a
economiei si, in acelasi timp, sa ii sporeasca rezistenta la socuri
(...)
Politica monetara contraciclica creeaza conditii prielnice pentru o convergenta lina. Acesta a fost mereu
unul dintre principiile pe care s-au bazat calibrarea orientarii politicii monetare a BNR, precum si
dezvoltarea si utilizarea instrumentelor acestei politici. In privinta celor din urma, un exemplu il
reprezinta masurile prudentiale neortodoxe luate inainte de criza globala pentru a reduce impactul
fluxurilor de capital extrem de volatile; referindu-se la acestea, FMI a mentionat BNR ca fiind unul
dintre „pionierii” implementarii a ceea ce mai tarziu au fost numite „instrumentele macroprudentiale”.
Pentru a mentine coerenta si sustenabilitatea convergentei reale, politica monetara ar trebui nu numai
sa actioneze intr-o maniera contraciclica, ci si sa fie flexibila, evitand, in acelasi timp, extremele. Pe de
o parte, ar trebui sa nu ignore, in vreun fel, amenintarea inflatiei de dragul unei prosperitati castigate
rapid si usor (si, prin urmare, iluzorii). Pe de alta parte insa, ar trebui sa evite sa devina - ca sa-l citez
pe Mervyn King - „obsedata de inflatie”. Plecand de la aceasta filosofie, in anul 2005, Banca Nationala a
Romaniei a hotarat sa adopte o versiune „light” a strategiei de tintire a inflatiei, in conditiile in care
tintirea agregatelor monetare trebuia abandonata in principal din cauza ruperii relatiei dintre agregatele
monetare si rata inflatiei. Tintirea „light” a inflatiei a fost considerata mai potrivita decat orice alt regim
de politica monetara pentru a asigura, in mod sustenabil, stabilitatea preturilor, limitand totodata costul
volatilitatii excesive a productiei si a gradului de ocupare a fortei de munca.
Fixarea cursului de schimb in raport cu o valuta nu reprezenta o optiune fezabila, intrucat flexibilitatea
acestuia era perceputa drept importanta pentru o economie de dimensiunea si cu rigiditatile Romaniei
la acea vreme, mai ales pe fondul tendintei de deteriorare a echilibrului extern si al etapelor care aveau
sa urmeze in cadrul procesului de liberalizare a fluxurilor de capital. Ne-am concentrat strategia de
politica monetara pe atingerea obiectivului de inflatie pe termen mediu, si nu pe indeplinirea cat mai
rapida a tintei indiferent de costuri. Aceasta strategie a fost sprijinita de un regim de curs de schimb de
flotare controlata, care s-a dovedit a fi o alternativa extrem de eficace la flotarea libera din perspectiva
atenuarii impactului fluxurilor considerabile de capital asupra economiei. De altfel, dupa criza,
interventiile pe piata valutara au reintrat in arsenalul multor banci centrale, inclusiv al unora dintre
cele care fusesera adepte ferme ale unei flotari cat mai libere.
(...)
Indraznesc sa afirm ca, in privinta stabilitatii preturilor, ca si in cazul convergentei economice, coerenta
si sustenabilitatea sunt cel putin la fel de importante precum nivelurile ratelor inflatiei totale, cu atat
mai mult cu cat componentele non-CORE sunt exogene influentei bancii centrale. In plus, dupa cum
stim cu totii, odata cu integrarea economica are loc si convergenta preturilor, intrucat si acestea - in
paralel cu veniturile - tind sa se ajusteze spre nivelurile din UE. Prin urmare, politica monetara din
tarile aflate in procesul de recuperare a decalajelor, spre deosebire de cea din economiile avansate,
trebuie sa prevada si sa ia in considerare tendintele de convergenta a preturilor pe termen lung, aceasta
constituind o provocare cu care vom continua sa ne confruntam.
Anii parcursi de la adoptarea strategiei de tintire directa a inflatiei in Romania nu s-au incadrat in
tipare. Pana in anul 2008, am inregistrat o perioada de expansiune economica si dezechilibre
macroeconomice in crestere, pe fondul intrarilor masive de capitaluri, urmata de intrarea in recesiune
din anul 2009, dupa izbucnirea crizei internationale, cu tot arsenalul de probleme aferente corectarii
dezechilibrelor interne si externe. In ultimii ani, economia noastra a consemnat progrese remarcabile,
fiind acum mai pregatita sa reziste la socuri externe fata de momentul de debut al crizei. Se pare ca
versiunea „light” a strategiei de tintire a inflatiei a functionat relativ bine pentru o economie aflata in
plin proces de recuperare a decalajelor, cum este cea a Romaniei, asigurand o combinatie de reguli si
flexibilitate adecvata depasirii unei perioade atat de dificile.
Desigur, este necesar un mix coerent de politici macroeconomice pentru a mentine economia pe un
parcurs ascendent, fara a periclita echilibrele castigate cu greu. In general, indiferent cat de bine
conceputa este politica monetara, in absenta unor politici complementare adecvate, rezultatele vor fi
probabil suboptimale.
(...)
In ceea ce priveste inflatia, ne-am putea intreba „cat de mult e prea mult?”. Consider ca raspunsul nu
consta neaparat in indicarea unui nivel numeric, ci mai degraba in angajamentul de mentinere a unei
rate relativ scazute si stabile a inflatiei pe termen mediu si lung. Experienta m-a invatat ca inflatia este
o boala perfida care nu trebuie neglijata. Referitor la convergenta reala, multi se intreaba „cat de repede
este suficient de repede?”. Iarasi, nu as cauta o cifra anume; as aborda problema privind convergenta
reala nu ca pe o cursa in care cel mai rapid ritm este si cel mai potrivit, ci ca pe un proces complex, ce
ofera concurentului care isi dozeaza bine efortul (un maratonist mai degraba decat un sprinter)
posibilitatea de a profita de majoritatea beneficiilor potentiale, evitand in acelasi timp asumarea unor
riscuri excesive. Lucrurile stau cam ca in fabula despre intrecerea dintre broasca testoasa si iepure,
intrecere care stim cu totii cum s-a incheiat (…)
(Discurs la Conferinta privind integrarea economica europena, Banca Nationala a Austriei,
26 nov 2018)