In Romania activeaza peste 500.000 de microintrepinderi care
au realizat o cifra de afaceri de aproape 140 de miliarde de lei,
angajand peste un milion de persoane de pe piata muncii.
IMM-urile sunt un segment de piata intr-o crestere rapida. In
numai 4 ani, pana in 2017, cifra de afaceri crestea cu 24%,
cum arata studiul realizat de Instant Factoring. Specialistii
apreciaza ca trendul va continua si anul acesta si microfirmele
vor ajunge la o cifra de afaceri de peste 145 miliarde de lei.
Cel mai semnificativ segment, atat la volum cat si la numarul
angajatilor, il reprezinta IMM-urile din comert, care
demonstreaza ca economia locala pastreaza ca pilon de baza
consumul. In 2017, comertul cu amanuntul a generat 26 de
miliarde de lei volum, urmat de comertul en-gros, la jumatate.
Alte sectoare accesate de antreprenori sunt transporturile si
constructiile, cu o cifra de afaceri de aproximativ 13 miliarde lei
pe fiecare segment in parte.
Capitala are cel mai dinamic mediu de afaceri, reprezentand,
cu peste 100.000 imm-uri, aproximativ un sfert din totalul tarii.
La o distanta considerabila se situeaza judetele Cluj, Timis si
Constanta.
Tendinta de crestere, atrag atentia specialistii, impune si
masuri urgente de stimulare a dezvoltarii. O cincime dintre
companiile active au avut zero rezultate sau chiar rezultate
negative.
Microintreprinderile devin unul dintre cele mai eficiente
segmente ale economiei. Cu doar 10% din volumul
national de afaceri, asigura aproape un sfert din locurile
de munca de la nivel national.
Antreprenorii romani incep sa preia din modelul german,
sectorul IMM-urilor din Germania, Mittelstand, fiind
lider de piata la nivel mondial.
Cu toate ca au un numar destul de mare de angajati, IMM-urile
sunt afectate de lipsa specialistilor. In domeniile in care
activeaza putine companii si acestea foarte specializate,
barierele de intrare pe piata sunt considerabil mai mari, iar
jucatorii principali sunt corporatiile internationale sau
companiile de stat.
Microintreprinderile au avantajul ca sunt dinamice si cel mai
rapid adptabile. Dar in aceeasi masura sunt si vulnerabile la
evolutiile economice. Chiar daca IMM-urile au un inca un
impact relativ redus la nivel de economie, Romania incearca sa
se adapteaze tendintelor globale prin finantarea start-up-urilor.
Jucatori mici sunt extrem de inovativi. 99% din companiile din
Germania, peste 3,3 milioane, sunt mici sau mijlocii. 68% din
exportul tarii este asigurat de astfel de firme si ele angajeaza
trei sferturi din forta de munca.
Peste jumatate dintre companii sunt detinute de familiile
fondatoare, ceea ce ofera un avantaj competitiv. Inclinatia spre
extindere si dorinta de inovare la fel de importante ca si
structura de proprietate.
Asta ar trebui sa invete si microintreprinderile din Romania,
pentru ca, daca nu cresc, vor fi preluate si eliminate din piata,
iar cele care nu dezvolta noi produse vor pierde orice avantaj
tehnologic.